Danielle in Mendoza

Le jour quotidienne

Alweer vijf dagen in Marseille achter de rug en eindelijk begin ik wat mijn draai te vinden. Waar ik eerder deze week nog tegen het gedrag van Paloma aanliep, weet ik nu te handelen. Boekjes lezen als ze op de pot zit, ook al heeft ze dat boek al duizend keer gelezen, liedjes zingen als je haar pamper moet verschonen en puzzels maken terwijl je haar aankleed. Vergt veel tijd en geduld, dus snel en vlug zit er niet in. Paloma wil namelijk ook álles zelf doen. Dus wil jij snel haar schoentjes aantrekken dan volgt er een Non! Non! Non! en luid gegil waarna ze zelf probeert haar schoenen aan te trekken. Haar ver van te voren vertellen dat ze haar schoenen aan moet trekken omdat we na het park gaan en haar laten helpen met de tas inpakken voor het strand helpt al heel veel. Deze ontdekkingen schelen me weer tonnen aan onnodig verloren energie en aspirientjes als gevolg van het vele gegil. Maar het blijft een 'petite mademoiselle' met een handleiding.

Zo weigerde ze gisteravond om haar eten op te eten. De spaghetti kon er mee door maar de worteltjes liet ze er bij liggen. Waarop Isabelle besloot om Paloma met een halfvolle maag in bed te leggen. Luid gegil hield de hele nacht aan. Gelukkig nemen Isabelle en Patrice het van mij over zodra ze thuis zijn en hoef ikme 's nachts dus niet te ontfermen over de kids. Op een gegeven moment maar een kussen op mijn oor gelegd omdat het gegil in mijn kamertje duidelijk hoorbaar was. Vanmorgen bleek dat Paloma ook niet fit was. Zeis koortsig en heeft last van een raar gekuch. Door de vermoeidheid en ziekte bleef ik vandaag dus achter met een rustige, zo nu en dan jammerende, Paloma. Dat Luz, de huishoudster, vanmiddag ook aanwezig was maakte het extra makkelijk omdat die zich zo nu en dan ook even bezig houdt met Palo. Leuke bijkomst is dat Luz ook buitenlands is. Ze is erg aardig en we kletsen dan ook lekker veel in het Engels!

Vandaag ook even de tijd kunnen nemen om mijn school hier in de straat te bezoeken; Alliance Française. Wanneer ik lessen kan volgen is nog een vraag omdat ik door de week alleen op woensdag vrij heb. Laat het dan net zo zijn dat er op woensdag alleen lessen zijn voor beginners. Door mijn Franse lessen op school ben ik wel net even een niveautje hoger dan dat. Dus we wachten in spanning af wanneer er een mogelijkheid is voor mij om lessen te volgen. Ben nu namelijk wel al toe aan wat anders dan het ritme park-eten-slapen-park-eten-slapen.

Ben woensdag overigens helemaal alleen met de metro naar het centrum van Marseille gegaan. Ja, wij wonen zelf ook in het centrum van Marseille. Maar groot is Marseille wel. Dus om lopendvan de ene kant naar de andere kant te komen duurt wel even. Die trip was wel even spannend omdat Isabelle me van te voren op het hart had gedrukt dat ik op mijn waardevolle spullen moest letten. Verder niks ernstigs gebeurd. Alleen op het station Perrier even verdwaald maar na de hulp van een medewerker was ik zo weer op weg. Isabelle had me aangeraden om de Notre Dame van Marseille te bezoeken. Na een lange wandeling en steile klim van zo'n 25 minuten bereikte ik eindelijk de Notre Dame de la Garde. Gelukkig was de lange tocht het echt wel waard, want mon dieu; wat een uitzicht! Na het branden van een kaarsje in de kerk weer terug gelopen naar de haven voor het nodige shoppen!

Morgen zal ik met Alice en Isabelle hun voormalige woonplaats Arles bezoeken. Voor het bezoeken van wat vrienden en natuurlijk een beetje sight-seeing. To be continued...

Bisous Daan

Reacties

Reacties

evelien

Haai Daan, heel erg leuk om over je belevenissen daar te lezen.
Fijn dat je zo snel al je draai hebt weten te vinden! Prachtige omgeving en wat een weertje!!
Veel succes met de kleine meid, groeten en liefs van ons allen uit Kollum

Pa ben

Wat is dit leuk om zo wat van je te horen en je zo van verre afstand toch heel dichtbij te hebben. Fijn dat je het wat naar je zin hebt, we skypen xxx

nynke nieuwhuis

Alors petite nièce, grande avonturière,

Inmiddels maar liefst 1370 km van ons verwijderd! Dat is wel heel rap gegaan zeg. Interessante keuze: kop Nederland naar het uiterste zuiden van Frankrijk. Je kon ook bijna niet zuidelijker binnen Europa. Nu ben je i.e.g. lekker los van alles, Parijs lijkt nu opeens op steenworp afstand te liggen. Ik vind het geweldig knap van je en weet zeker dat jij je hier prima gaat redden. Blijkt al wel uit je meterkast avontuur. Geniet van je week-end (ben je dan vrij?) en wanneer je het zachte Hollandse toiletpapier mist, laat me maar weten. Dan sturen we een rolletje of wat op. Zal zeker uitzien naar je berichten, wens je een fantastische tijd toe in la belle France.
Geniet en zet Paloma maar op de naughty ..(vul maar in). Dat helpt volgens de Engelse nanny.

Je 't embrasse avec tendresse.
nynke

Larissa

Ola Sissa!

Super leuk verhaal!
Nu kan ik ook even meelezen vanuit het warme Spanje, echt smelten hier!
Ben je daar ook al aan gewend?
Fijn ook om te lezen dat het al steeds beter gaat met Paloma! Dat scheelt al veel.
Maar ik moet weer stoppen.
(slecht internet hier)

Kusje!

Piet en Deb

Heeeeej Dani!!

Hoe gaat het met je? Heb je het naar je zin? We vinden het superleuk om je verhalen te lezen! Fijn dat het beter gaat met Paloma. Het moet natuurlijk eerst allemaal ook even wennen! We weten zeker dat je je er mee redt!
En ook al leuk ff geshopt...met de Zara vlakbij is dat natuurlijk erg verleidelijk! :) En hopelijk weet je binnenkort ook meer over je Franse lessen.

Lieve Daan, geniet van je tijd daar! We zitten met smart te wachten op je volgende verhaal! :)

Dikke tuten van P & D en een dikke sliktut van Sem! ;)

Pietie

Hoi Daan,
ik heb nog nooit zoveel mail gehad nu ik fan ben van jouw reisclub. Wat is het daar mooi. Als ik jou was, zou ik vaker naar het strand gaan ipv naar het park maar ja misschien verveelt dat dan ook wel weer. Al dat zand. Heb ik het goed begrepen dat je ook naar dansles zou gaan? Wanneer begint dat? 'k volg met belangstelling jouw verhalen. Heel veel plezier en tot gauw mails. We gaan hier wel naar (de goede) miss Etam. Tutn van Piettie en ook van Durk natuurlijk.

Sigrid

Heee daantje
Zit in de trein en vind het super om jou spannende verhalen te lezen haha. Die stoppenkast is echt om je te verscheuren. Ben je er net 2 dagen.. Maar zoals je het verteld zal je vast nog een leuke tijd daar hebben en dat wens ik je ook toe! Ik ga je trouw volgen.. Leuk!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active